Önemli bir yapısal onarım ve bakım işlemine giren ilk B-1B Lancer neredeyse yenilendi. ABD Hava Kuvvetleri’nde kilit rol oynayan bombardıman uçağının ömrünü 20 yıl uzatacak çalışmada sona gelinmesi önemli bir kilometre taşı olarak nitelendiriliyor.
Fırlatma koltuklarındaki sorunlar nedeniyle son iki yılda iki kez uçuşları durdurulan B-1’ler ilk olarak 1984 yılında uçmaya başladı. Ortalama yaşı 32’ye ulaşan ve yapısal bazı sorunlar yaşamaya başlayan B-1’lerin durumu o kadar kötüleşti ki Ağustos ayında ABD Hava Kuvvetleri B-1 filosunda bulunan 62 uçaktan sadece 6’sı tam olarak göreve hazır durumdaydı.
ARKA ARKAYA EKSİKLİKLER
ABD Hava Kuvvetleri, uçak gövdesindeki yıpranmayı azaltmak için eğitim sırasında B-1 pilotlarının uçaktaki “alçak irtifa arazi takip yeteneğini” (low-altitude terrain-following capability/TERFLW) kullanmasını kısıtlamayı bile düşünür hale geldi.
B-1’lerin 20 yıl daha uçmasını sağlamak için Oklahoma, Tinker Hava Kuvvetleri Üssü’nde bombardıman uçağının sadece yapısal sorunlarına odaklanan bir tamir hattı oluşturuldu.
BÜYÜK MODİFİKASYON
Yapısal sorunları bulunan ilk uçağın tamiratının 30 gün içinde ve 5 bin adam-saat çalışmayla tamamlanması bekleniyor. Birinci aşama olan yapısal onarımlarda görevli metal levha mekanikerleri ve uçak teknisyenleri iki vardiya halinde çalışıyor.
Önümüzdeki Nisan’da başlayacak ikinci aşama daha da yoğun olacak. B-1’lerin ardı ardına onarım hattına gireceği bu aşamada her uçak 14 bin adam-saat tamir gerektirecek. Bu da işgücü sayısının yüzde 50 artırılmasıyla mümkün olacak. (Haberola-Necdet Gürsoy)