Bulgaristan’da düzenlenen F2 Tel Kontrollü Model Uçak Avrupa Şampiyonası, ülkemizde radyo kontrollü modelciliğin gelişmesiyle birlikte artık gerekli ilgiyi göremeyen tel kontrollü model uçakların varlığını bizlere bir kez daha hatırlattı. Hafızalarımızda nostaljik bir yer edinen tel kontrol yarışları dünya genelinde halen ilgi çeken sporlar arasında yeralıyor.
Türk Hava Kurumu’nun Etimesgut Türkkuşu Tesisleri’nde tel örgüyle çevrili dairesel bir alanda gerçekleştirilen tel kontrollü uçak müsabakaları 1980’li yıllarda oldukça revaçtaydı. Ankara Model Uçak Kulübü (AMUK), İstanbul Model Uçak Kulübü (İMUK), Yenimahalle Havacılık Kulübü ve Hava Harp Okulu öğrencilerinden oluşan takımların katıldığı yarışlara olan ilgi ilerleyen zamanlarda gittikçe azaldı ve neredeyse sıfırlandı.
ŞAMPİYONA’YA PAZARCIK EV SAHİPLİĞİ YAPTI
Dünya Hava Sporları Federasyonu (FAI) tarafından 14-20 Temmuz tarihleri arasında Bulgaristan, Pazarcık’ta gerçekleştirilen F2 Tel Kontrollü Model Uçak Avrupa Şampiyonası (F2 European Championships for Control Line Model Aircraft) ise çok sayıda sporcunun katılımıyla gerçekleştirildi.
F2 (A-B-C-D) olmak üzere dört farklı branşta gerçekleştirilen Şampiyona’nın Genel Klasman sonuçları şu şekilde belirlendi:
F2A – Sürat (Bireysel)
1- Luca Grossi – İtalya
2- Imre Elekes – Macaristan
3- Paul Eisner – Büyük Britanya
F2A – Sürat (Takım)
1- Macaristan
2- İtalya
3- Rusya
F2B – Akrobasi (Bireysel)
1- Igor Burger – Slovakya
2- Albert Garfutdinov – Rusya
3- Mykola Turchenko – Ukrayna
F2B – Akrobasi (Takım)
1- Rusya
2- Slovakya
3- Ukrayna
F2C – Yarış (Race)
1- Pavel Mikhonov / Alexander Cherednich – Rusya
2- Pascal Surugue / Georges Surugue – Fransa
3- Sergey Dozhidaev / Viacheslav Dukov – Rusya
F2C – Yarış (Race) – Takım
1- Rusya
2- Litvanya
3- Polonya
F2D – Combat (İt Dalaşı) Bireysel
1- Maksim Shumaev – Rusya
2- Dmitry Dushchenko – Rusya
3- Konstantin Popov – Rusya
F2D – Combat (İt Dalaşı) Takım
1- Rusya
2- Ukrayna
3- Macaristan
MODELCİLER DÖRT FARKLI KATEGORİDE YARIŞIYOR
F2A -Speed (Sürat)
Maksimum 2.5 cc hacminde motorlara sahip speed uçakları tamamen hız için tasarlanmış durumda.
F2B -Aerobatics (Akrobasi)
Bu branşta yarışmacılar önceden tespit edilmiş bir hareket dizisini gerçekleştirmek zorunda. Puanlama, 5 kişilik jüri tarafından yapılan hareketlerin sırası ve doğruluğuna göre yapılıyor.
F2C -Race (Yarış)
3 pilotun aynı anda, aynı dairede havalanarak birbirlerini geçmeye çalıştıkları bu branş çok ciddi konsantrasyon ve pilotaj becerisinin yanı sıra çok da iyi bir pit ekibi gerektiriyor. Pilotlar 100 turluk yarış esnasında birkaç kere yakıt doldurmak için pit stop yapıyor. Bu esnada pit mekanikerinin depoyu hızla doldururarak motoru çalıştırması ve uçağı tekrar havalandırması gerekiyor. Çok iyi pitlerde bu süre 4 saniyeye kadar düşerken, uçaklar yarış esnasında 200 km/saat hıza ulaşabiliyor.
F2D -Combat (İt Dalaşı)
Bu branşta, iki rakip pilot aynı anda havalanıyor. Pilotlar, rakip uçakların kuyruğuna bağlı olan 3 metrelik grapon kurdelayı pervaneleriyle biçmeye çalışıyor. Her bir “cut” 100 puan getiriyor ve uçakların 200 km/h sürate ulaştığı bu branşta uçaklar sıkça havada çarpışıp parçalandığı için pilotlara iki kere uçak değiştirme müsaadesi veriliyor. (Haberola-Necdet Gürsoy)