Sesüstü uçak tasarımcısı ABD’li Boom Supersonic, XB-1 demonstrator uçağının ilk uçuşunu duyurdu. Süpersonik seyahatin geri dönüşüne yönelik önemli bir kilometre taşı olan XB-1’in ilk uçuşu Boom’un süpersonik uçağı Overture’un temelini oluşturuyor.
Dünyanın bağımsız olarak geliştirilen ilk süpersonik jeti XB-1, Kaliforniya, Mojave Hava ve Uzay Limanı’ndan ilk uçuşunu bugün başarıyla gerçekleştirdi.
Boom’un süpersonik uçağı Overture gibi XB-1 de karbon fiber kompozitler, gelişmiş aviyonikler, dijital olarak optimize edilmiş aerodinamikler ve gelişmiş bir süpersonik tahrik sistemi dâhil olmak üzere verimli süpersonik uçuşu mümkün kılmak için en son teknolojilerden yararlanıyor.
Boom Supersonic’in kurucusu ve CEO’su Blake Scholl, “Bugün, XB-1, Bell X-1’in 1947’de ses duvarını ilk kez aştığı kutsal hava sahasında uçuşa başladı. Bu uçuşu 2014 yılında Boom’u kurduğumdan beri sabırsızlıkla bekliyordum ve bu, dünya çapındaki yolculara süpersonik seyahat sunma yolunda şimdiye kadarki en önemli dönüm noktasını temsil ediyor.” dedi.
Baş Test Pilotu Bill “Doc” Shoemaker tarafından uçurulan XB-1, Mojave Hava ve Uzay Limanı’ndan havalandı ve Bell X-1, North American X-15 ve Lockheed SR-71 Blackbird uçuşları da dâhil olmak üzere birçok tarihi ilk uçuşa ev sahipliği yapan aynı hava sahasında uçtu.
HAVADA T-38 TAKİP ETTİ
Boom Supersonic Baş Test Pilotu Bill “Doc” Shoemaker, “XB-1 ekibindeki herkes bu başarıdan inanılmaz derecede gurur duymalı. Bu yolculuğu pek çok kendini adamış ve yetenekli profesyonelle paylaşmak bir ayrıcalıktı. Bu dönüm noktasına ulaşırken edindiğimiz deneyim, Boom’un süpersonik seyahati yeniden canlandırmasında çok değerli olacak.” dedi.
Test Pilotu Tristan “Geppetto” Brandenburg, XB-1’i havada izleyen T-38 takip uçağını uçurdu. Takip uçağı, test uçağının nasıl idare edildiğini gözlemlemek ve uçuş sırasında rakım, hava hızı ve uçuşa elverişlilik gibi şeyleri doğrulamak için ilk uçuşunda yeni uçağa eşlik etti.
Boom Test Pilotu Tristan “Geppetto” Brandenburg, “XB-1’in ilk uçuşu sırasında havada olmak asla unutamayacağım bir an. Ekip bu noktaya gelmek için çok çalışıyor ve bugünkü uçuşun, görevin tamamlandığını görmek hepimiz için büyük bir başarı.” ifadesini kullandı.
CONCORDE’UN ÇEVRE DOSTU HALEFİ
XB-1, 7 bin 120 feet yüksekliğe ve 238 knot’a (273 mph) varan hızlara güvenli ve başarılı bir şekilde ulaşmak da dâhil olmak üzere tüm test hedeflerini karşıladı. Ekip, XB-1 havadayken, T-38 takip uçağıyla hava hızı kontrolleri ve uçağın iniş tutumundaki (yüksek hücum açısında) stabilitesinin değerlendirilmesi de dâhil olmak üzere uçağın kullanım niteliklerine ilişkin bir ilk değerlendirme gerçekleştirdi.
Concorde’un emekliliğinden yirmi yıl sonra, XB-1’in ilk uçuşu sivil süpersonik uçağın gökyüzüne dönüşünü simgeliyor ve Boom’un sürdürülebilir süpersonik uçağı Overture ile ana akım süpersonik seyahatin yeniden canlanmasının yolunu açıyor.
British Airways’in eski Concorde Baş Pilotu Kaptan Mike Bannister, “Concorde’un çevre dostu halefi için 20 yılı aşkın bir süredir bekliyordum ve XB-1’in ilk uçuşu, hayallerimin gerçekleşmesi yönünde önemli bir dönüm noktası oldu. Concorde’u en son 2003 yılında uçurduğumda bu günün geleceğini biliyordum. XB-1 süpersonik demonstratorun ilk uçuşu, Concorde’un halefi olarak 1 numaralı tercihim olan Overture’da sürdürülebilir süpersonik uçuşu gerçeğe dönüştürme yolunda önemli bir başarıdır. Boom’daki Blake Scholl’u ve özellikle de pilotu Bill “Doc” Shoemaker’ı tebrik ederiz. Concorde’un Baş Pilotu olarak, ana akım süpersonik uçuşa yönelik bu heyecan verici geri dönüşteki rolünü kıskanıyorum.” dedi. (kaynak:haymanagazetesi.org)