Ağır hasar alarak emekli edilen ABD Hava Kuvvetlerine ait bir “F-35A Lightning II” yeniden birleştirildi ve bu uçak kullanılarak türünün ilk örneği olan F-35 kaza kurtarma kursu düzenlendi.

F-35 Ortak Program Ofisinin beş günlük “Kaza Hasarlı veya Devre Dışı Bırakılmış Uçak Kurtarma Kursu”nda verilen eğitim, çökmüş burun tertibatı, pilot çıkarma ve uçak kaldırma gibi farklı senaryoların nasıl güvenli ve etkili bir şekilde ele alınacağına odaklandı.

“En kötü durum” senaryoları için verilen eğitim, biraz hırpalanmış bir uçak gerektiriyor.

Çalışır durumdaki bir jeti vinçle kaldırmak, ön iniş takımlarını çökertmek ve ardından uçağın burnunu ciddi bir hasar riski olmadan yere koymak neredeyse imkânsız. Gerçek dünyada uygulamalı eğitim, en iyi şekilde, tekrar kullanılabilen bir demo uçak gövdesiyle gerçekleştirilebiliyor.

MOTOR ÇALIŞTIRMADA YANGIN

Bu iş için Haziran ayında hizmet dışı bırakılan emekli bir F-35 yeniden inşa edildi.

Kullanılan jet, 2016 yılında Idaho, Mountain Home Hava Kuvvetleri Üssü’nde geçici olarak görevlendirilmişti ve çalıştırma sırasında motorda yangın çıktı. Olaydan sonra, uçak olası onarım için Hill Hava Kuvvetleri Üssü’ne nakledildi ve sonunda “kullanılamaz” kararı verildi. Bunun nedeni ise kapsamlı hasar ve ağır onarım maliyetleri olarak belirtildi.

Jet, depoda parçalar halinde saklanmıştı, bu nedenle, uçak gövdesinin yeniden inşa edildiği bir hangara taşınmadan önce her şeyin orada olduğunu doğrulamak ve parçaları denetlemek için üç gün harcandı.

Bu kursun F-35 acil müdahale ekiplerinin bir aksiliğe müdahale etmeye hazırlanmasında son derece faydalı olacağı değerlendiriliyor. (Haberola-Necdet Gürsoy)

CEVAP VER