İtalyan Savunma Bakanlığının Hava Silahları ve Uçuşa Elverişlilik Kurumu (DAAA) Leonardo’nun yeni M-345 jet eğitim uçağı için ilk sertifikayı verdi. Uçağın İtalya dışına ihracının da önünü açacak olan bu sertifikayla yakında İtalyan Hava Kuvvetlerinde hizmete girmesi planlanan M-345’ler İtalyan Hava Kuvvetleri akrobasi ekibi Frecce Tricolori’nin de gelecekteki uçağı olacak.
İtalyan uçak imalatçısı Leonardo’nun jet eğitimine imkân sağlayan turbofan uçağı benzeri bir turboprop uçaktan daha yüksek performansa ve verimliliğe sahip.
M-345, uçak ve ekipman uyumluluğunu değerlendirmeyi amaçlayan İtalyan Hava Kuvvetleri ile yapılan işbirliği neticesinde sıkı performans ve güvenlik standartları altında gerçekleştirilen 200’e yakın uçuşun ve test faaliyetlerinin ardından ilk sertifikayı elde etti.
M-345’in ilk sertifikasyonu sabit kanatlı bir uçak için yeni AER (EP) P-21 kuralının ilk uygulanmasını işaret ediyor. Bu kural, Avrupa EMAR-21 – (Avrupa Askeri Uçuşa Elverişlilik Gereksinimleri) – uçağın ihracatında da faydalı olacak sıkı bir uluslararası sertifikasyon şartını benimsiyor.
UÇUŞ ÖMRÜ 15 BİN SAAT
Yeni uçak, performansı ve gelişmiş entegre eğitim sistemi sayesinde Hava Kuvvetlerine, eğitim verimliliğinde artış, işletme maliyetlerinde ise önemli bir düşüş sağlayacak.
Temel ve temel/ileri eğitim ihtiyaçlarını karşılamak üzere tasarlanan yeni uçak, pilot eğitiminin ileri aşaması için kullanılan M-346’ları tamamlayacak.
Kompozit malzemelerin yoğun olarak kullanıldığı M-345’in yapısı, uçuş ömrü 15 bin saati aşacak şekilde inşa edildi. Uçağın art yakıcı (after burner) barındırmayan Williams FJ44-4M-34 jet motoru, yakıt tüketimini azaltmanın yanısıra sahip olduğu modern dijital kontrol sistemi sayesinde önemli bir itiş gücü sağlıyor. (Haberola-Necdet Gürsoy)