Bu hafta en az üç Amerikan F-15 savaş uçağı İngiltere’nin RAF Lakenheath Üssü’ne acil iniş yaptı.
ABD Hava Kuvvetleri’ne göre, hatalı hidrolik sistemler Pazartesi günü iki F-15’i acil durum ilan etmeye zorladı ve her ikisi de frenlerine güvenmeden ancak emniyetli bir şekilde inmeyi başardı.
İngiliz havacılık fotoğrafçısı Tommy Boxall’da Perşembe günü üçüncü bir uçuş olayında yakalama kablosuyla inen başka bir jetin resimlerini paylaştı. Bu F-15E Strike Eagle’ın da hidrolik sorunlardan muzdarip olup olmadığı belli değil, ancak bir fotoğrafta hava giriş menfezlerinin farklı yönlere işaret ettiği ve bir mekanik arıza belirtisi olduğu görülüyor.
“Utility A” olarak bilinen hidrolik sistemle ilgili sorunlar uçak bakımı söz konusu olduğunda oldukça yaygın. Hidrolik sorunlar neredeyse 40 yıllık bir uçak için standart bir endişe olarak görülüyor.
Pazartesi günü acil durum ilan eden her iki uçak da eğitim görevlerini kısa kesti ve güvenli bir şekilde indi. Kimse zarar görmedi.
PİLOTLAR ACİL DURUM PROTOKOLÜNÜ TAKİP ETTİ
“Utility A” hidrolik sistemi jetin frenlerini, kanopisini ve uçağın süpersonik hızlara ulaşmasına yardımcı olan hava akımı bileşenlerini çalıştırıyor.
Jetlerin her biri “Utility A” sisteminde bir şeylerin ters gittiğine dair bir uyarı verdi. Her iki pilot da frenler başarısız olabileceğinde alınan bir önlem olarak acil durum protokollerini takip etti ve uçakları yavaşlatmak için piste yerleştirilmiş bir kabloya bir kanca takarak uçakları indirdi.
Her iki uçak arasında da benzer hidrolik sistem göstergeleri var ancak, iki olay arasında ortak bir nedensel ilişki yok gibi görünüyor.
Her iki F-15’de onarılarak hizmete alındı. Savaş uçaklarının havadan havaya muharebe için tasarlanmış daha eski F-15C/D Eagle modelleri mi, yoksa hem havadan hem de kara tehditlerine karşı koyabilen biraz daha genç F-15E’ler olup olmadığı belirtilmedi. (Haberola-Necdet Gürsoy)