Airbus C295’in ikinci deneme uçağı, Sevilla’daki son montaj hattından ilk uçuşunu başarıyla tamamladı. Uçak, yeni yarı dönüşen kanadı, uygun fiyatlı yeni uçuş kontrol sistemi ve uçağın gövdesine gömülü SatCom antenini test etmek amacıyla bir dizi uçuş gerçekleştirecek.
C295 deneme uçağının ilk uçuşu, yeni aero yapıların, açılış ve yer testlerinin başarılı entegrasyonunun ardından programda ileriye doğru atılan önemli bir adımı temsil ediyor.
Airbus C295’i temel alan ikinci deneme uçağı, Avrupa Temiz Gökyüzü 2 (European Clean Sky 2) ortak teşebbüsü ve EU Horizon 2020 araştırma ve yenilik programının gelecekteki bölgesel çok görevli uçaklarla ilgili teknolojilerini test edecek.
Değişiklikler, gürültü, karbondioksit (CO2) ve nitrik oksit (NOx) emisyonlarının azaltılmasını sağlamak için tasarlanmış yeni malzemeleri ve teknolojileri içeriyor. Gelecekteki bir bölgesel çoklu görev konfigürasyonunda uygulanan bu teknolojilerle, örneğin 740 km’lik tipik bir Arama ve Kurtarma görevinde yüzde 43’e varan CO2 ve yüzde 70 NOx azaltımı ve ayrıca kalkış sırasında yüzde 45 daha az gürültü elde edilebilir.
Uçaktaki ana modifikasyonlar, yeni bir yüksek verimli yarı dönüşen kanat, yeni dinamik kanat uçları (winglet) ve gövdenin üst kısmına entegre edilmiş düz panel SATCOM antenidir. Ayrıca, geliştirilmiş aerodinamiğe sahip kanatçıklar, flaplar ve fletnerler de dâhil olmak üzere birincil kontrol yüzeyleri için yenilikçi uçuş kontrolleri, uçuş sırasında ayarlama yapabilir ve daha verimli bir yüksek kaldırma sistemine katkıda bulunur.
KANAT UCU WINGLET’E FLETNER EKLENDİ
Yeni uçuş kontrol sistemi, uçuş sırasında kanadın aerodinamik şeklini optimize etmek için dijital kontrol sistemlerinden yararlanırken, arka kenarda elektro-mekanik aktüatörler tarafından kontrol edilen fletnerleri içeren yeni çok işlevli flaplar tamamen yeniden tasarlandı.
Havacılık ve uzay uygulamaları için yenilikçi teknolojilerle işlenen benzersiz bir yüksek mukavemetli alüminyum-magnezyum-skandyum (ALMgSc) Scalmalloy® tipi malzeme konsepti ve 3 boyutlu eklemeli imalat kullanımından, kanadın hava yapıları için yeni bir montaj yöntemine kadar, gelişmiş malzeme ve imalat kullanımıyla sınırlı kalmayan avantajlar üretim sürecine de uzandı. Yeni kompozit winglet ve fletneri için, geleneksel yaklaşım yerine çok kirişli entegre bir sisteme geçilerek kestirme bir montaj yaklaşımı kullanıldı. Son olarak, flaplar ve kanatçıkların montajı için jigsiz (mastarsız) yöntemler kullanıldı.
Sonuç olarak, C295 ikinci deneme uçağı, yalnızca uçağın tamamen operasyonel yönlerine iyileştirmeler getirmekle kalmaz, aynı zamanda tasarım ve üretim sürecine yeni iyileştirmeler getirmeye yardımcı olur. (Haberola-Necdet Gürsoy)