Fransız uçak imalatçısı Daher’in çok amaçlı Kodiak 100 uçağı, Fransa Savunma Tedarik Ajansının askeri paraşütleri test etmek için görevlendireceği paraşütçüleri taşıyacak.
Kodiak 100’ün Fransa’daki ilk operatörü olan Héli-Béarn, ülkenin savunma tedarik ajansı tarafından Fransız silahlı kuvvetleri için paraşüt sistemlerini test edecek ve onaylayacak paraşütçü atlayışlarını gerçekleştirmek üzere sözleşme imzaladı.
Sözleşme, Fransa Silahlanma Genel Müdürlüğü-Havacılık Teknikleri (Direction générale de l’armement-Techniques Aéronautiques/DGA-AT) uzmanlık merkezi tarafından imzalandı ve bir Héli-Béarn Kodiak 100’ün yılda 200 uçuş saati oranında beş yıllık bir süre için kiralanmasını kapsıyor.
Daher’in uçak bölümü kıdemli başkan yardımcısı Nicolas Chabbert, “Sözleşme, Kodiak 100’ün çoklu görev verimliliği ve performansının yanı sıra Héli-Béarn’ın uçuş operasyonlarının kalitesini kabul ediyor. Ayrıca, Daher’in ürün ve hizmetlerinin başka bir DGA tarafından tanınmasını temsil ediyor. Yaklaşık 30 yıl boyunca DGA’nın TBM 700 uçaklarının operasyonel destek bakımını ve helikopterlerinin aviyonik modernizasyonunu gerçekleştirdik. Daha yakın zamanlarda, DGA, destek ve eğitim görevleri için dört yeni TBM 940’tan oluşan bir filo sipariş etti ve bu uçaklar teslim edildi.” dedi.
15 PARAŞÜTÇÜ/SKYDIVER TAŞIYABİLİR
Héli-Béarn, her ikisi de bu yılın başlarında güneybatı Fransa’daki şirkette hizmete giren iki Kodiak 100’ü işletiyor. Bunlardan biri paraşütçülerin konuşlandırılması için donatıldı ve Fransa’daki sivil paraşütle atlama merkezleri için yaklaşık 600 rotasyon gerçekleştirirken yaklaşık 200 uçuş saati kaydetti.
Héli-Béarn Kodiak 100, ülkenin silahlı kuvvetleri ve Jandarma ulusal polis gücü için paraşütçüler yetiştiren Fransız Ordusu Hava İndirme Birlikleri Okulu’ndan (École des troupes aéroportées/ETAP) öğrencileri de ağırladı.
Pau-Pyrenees havaalanında bulunan Héli-Béarn, hem sabit kanatlı uçaklar hem de helikopterlerle ulaşım ve hava çalışmaları gerçekleştirirken, aynı zamanda havacılık bakım, eğitim ve danışmanlık hizmetleri de veriyor.
Daher Kodiak 100, paraşütle atma konfigürasyonunda sürgülü bir kapı ile donatılabilir ve 15 adede kadar paraşütçü/skydiver barındırabilir.
Türkiye’nin ilk Kodiak 100 uçağı Ali İsmet Öztürk’ün girişimiyle Sivrihisar Uluslararası Havacılık Merkezi’ne kazandırılmıştı. Uçağın paraşüt atlayışları için de kullanılacak olması Türkiye’deki paraşütçüleri oldukça heyecanlandırdı. (Haberola-Necdet Gürsoy)