F-35A Lightning II savaş uçağının gövdesi üçüncü yaşam testini başarıyla tamamladı.

F-35A uçağının tam ölçekli “dayanıklılık test gövdesi” 24 bin saatlik uçuşa eşdeğer olan üçüncü yaşam testini başarıyla tamamladı.

Denemeler İngiliz BAE Systems’in Doğu Yorkshire, Brough’daki test merkezinde gerçekleştirildi.

Test edilen ve AJ-1 olarak bilinen gövde jetin F-35A Konvansiyonel Kalkış ve İniş yapabilen (CTOL) versiyonuna ait.

Uçak, 350 tonluk yapısal test cihazıyla, gerçek uçuşta karşılaşacağı yüklerin sınırlarında teste tabi tutuldu. Dayanıklılık testleri, uçağın öngörülen operasyon şartları temel alınarak gerçek bir filodaki kullanımı simüle edilerek gerçekleştirildi.

Test esnasında yaklaşık 32 kilometre uzunluğunda kablolama yapıldı. 2.500 gerinim ölçme cihazı kullanılırken gövdeye 160 yük aktüatörü bağlandı.

Dayanıklılık testleri tamamlanan F-35A uçağının test gövdesi detaylı incelemelere tabi tutulmak üzere ABD’ye gönderilecek.

2050 YILINDAN SONRASINI DA GÖRECEK 

F-35 programı 8 bin saatlik bir uçuş ömrü gerektiriyordu. Dayanıklılık testlerine tabi tutulan ve 16 bin saatlik ikinci yaşam süresi testlerini başarıyla doğrulayan uçak bu gereksinimi fazlasıyla yerine getirmiş durumda.

Üçüncü yaşam testinin detaylı sonuçları alındığında ise uçağın 2050 yılından sonra da hayatiyetini sürdürebileceğine kesin gözüyle bakılıyor.

UÇAĞIN CTOL-STOVL-CV VERSİYONLARI TESTE TABİ TUTULUYOR

BAE Systems, programın ana yüklenicisi Lockheed Martin’le birlikte uçağın “geleneksel iniş kalkış” yapabilen F-35A CTOL (conventional takeoff and landing)  versiyonunun yanısıra  “kısa kalkış-dikey iniş” yapabilen F-35B Short Take-Off; Vertical Landing (STOVL) ve “uçak gemilerine iniş kalkış” yapabilen F-35C Carrier Variant (CV) için de testler geçekleştiriyor.

Hem F-35B hem de F-35C versiyonu uçakların 16 bin saatlik ikinci ömür gövde dayanıklılık testleri de tamamlanmış durumda. Bu uçaklarının ömrünü en üst düzeye çıkaracak ek testler ise devam ediyor.

BAE Systems’in Brough’daki tesisleri; Buccaneer, Harrier, Hawk ve Eurofighter Typhoon uçaklarının ardından son olarak F-35 uçaklarının testlerinde kullanılmaya başlandı. (Haberola-Necdet Gürsoy)

CEVAP VER