Amerikan uçak gemilerinde kullanılan fırlatma (catapult) sistemlerini sorgulayan ABD Başkanı Donald Trump, donanmanın gelecekteki uçak gemisi filosunda kullanacağı General Atomics imalatı Elektromanyetik Uçak Fırlatma Sistemi (Electromagnetic Aircraft Launch System/EMALS)’ı eleştirdi.
Pasifik’te bulunan Nimitz sınıfı uçak gemisi USS Ronald Reagan’ın komutanına geleneksel buhar sisteminden ziyade uçakları fırlatmakta kullanılan elektromanyetik sistemleri destekleyip desteklemediğini soran Trump, buharın çok güvenilir olduğunu, elektromanyetik sistemi doğru çalıştırmak içinse Albert Einstein olmak gerektiğini söyleyerek “Sen ne yapardın?” diye sordu.
Donanmanın görüşünü dile getiren Kaptan Pat Hannifin, kullanılacak olan EMALS sisteminin uçak gemilerindeki mevcut buharlı sistemler ve personel üzerindeki yükü hafifleteceğini belirterek, “Burada sahip olduğumuz nükleer santralleri çalıştırmak için de Albert Einstein olmalısınız. Ama biz bunu çok iyi yapıyoruz” dedi.
ABD Donanma Filosu’nda bulunan 11 nükleer uçak gemisinden sadece en yeni olan USS Gerald Ford “EMALS” sistemiyle donatılmış durumda.
LANETLENMİŞ BUHAR’A GERİ DÖNÜN
EMALS’la ilgili geçen yıl yaptığı değerlendirmede sistemin iyi olmadığını ve maliyetinin çok yüksek olduğunu belirten Trump, donanmanın “lanetlenmiş buhar”a geri dönmesi gerektiğini ileri sürmüştü.
Başkanın eleştirilerine rağmen, Ford sınıfı gemiler de dahil olmak üzere gelecekteki uçak gemilerinde EMALS elektromanyetik fırlatma sistemini kullanmayı planlayan donanma, bir sonraki gemisi olan John F. Kennedy’i 2024 yılında teslim alacak.
ÖNEMLİ ÖLÇÜDE MALİYET TASARRUFU SAĞLAYACAK
Uçak gemileri ve uçaklardaki aşınma ve yıpranmayı azaltan, daha az yer kaplayan, kalkış yapacak uçak sayısını artıran ve daha az personele ihtiyaç duyan sistemin daha üstün olacağını savunan donanma yetkilileri, geniş ve bakım gerektiren bir boru ve piston sistemi kullanan eski sistemden farklı olarak, daha verimli bir lineer-indüksiyon motoru kullanan EMALS’ın on yıllar boyunca önemli ölçüde maliyet tasarrufu sağlayacağını iddia ediyor.
Gemi imalatçısı Huntington Ingalls’da EMALS’ı günümüz roller coaster’larının çoğuna güç veren sisteme benzetiyor.
Çin’in de gelecekteki uçak gemilerinde benzer bir sistemi kullanması bekleniyor. (Haberola-Necdet Gürsoy)