Isının sıfırın altında olduğu ortamlarda son derece hassas savaş uçaklarını kullanan pilotlar için uçuş öncesi buz çözme işlemi (de-icing) hayati önem taşıyor.
NATO’nun Norveç, Finlandiya ve İsveç’te gerçekleştirdiği “Üçlü Kavşak Tatbikatı” (Trident Juncture 2018) esnasında bu durum bir kez daha gündeme geldi. İsveç, Kallax Hava Üssü’nde uçaklar neredeyse her gün bu tür uçuş öncesi hazırlıklardan geçiyor.
BEŞ DAKİKALIK DE-ICING/ANTI-ICING İŞLEMİ
Rutin uçuş hazırlıklarını tamamlayan uçaklar buz çözücü kamyonların beklediği rampa üzerindeki özel bir alana gidiyor. Püskürtme kollarını uygun duruma getiren operatörler buz çözücü sıvıyı uçağın tüm yüzeyine uyguluyor. Sıvı glikol ve suyun bir karışımı olan ve önceden ısıtılan bu sıvı basınçlı bir şekilde püskürtülerek uçak üzerindeki kar ve buzu temizliyor.
Soğuk havada gerçekleştirilen bu tür operasyonlarda düzenli kalkış için uçakların aerodinamik özelliklerinin yanı sıra donmuş hareketli parçalar üzerindeki blokajın kaldırılması da önem arzediyor ve uçaklar düzenli olarak bu işleme tabi tutuluyor. İki buz çözücü kamyonun taksi esnasındaki uçaklara uyguladığı bu işlem yaklaşık beş dakika sürüyor. (Haberola-Necdet Gürsoy)