Airbus yan kuruluşu ve teknoloji kuluçka merkezi UpNext tarafından yönetilen eXtra Performance Wing (ekstra performans kanadı) projesi, bugün bildiğimiz uçak kanatlarını tamamen yeniden düşünerek uçuş performansını iyileştirmeyi ve çevresel kaygılara yanıt vermeyi amaçlıyor.

Proje, biyomimikri (biyolojik ilham alan mühendislik) kullanarak, aerodinamik verimliliğini en üst düzeye çıkarmak için uçuş sırasında şeklini ve biçimini değiştirebilen bir kanat geliştirmeyi amaçlıyor. Konsept başarılı olursa ve yeni uçaklara entegre edilirse yakıt tüketimini önemli ölçüde azaltma potansiyeli var.

Kasım ayındaki ilk uçuş, proje için önemli bir dönüm noktasıydı çünkü tanıtım uçağı, 2025’te başlayacak uçuş testleri için eXtra Performance Wings kurulduğunda sahip olacağı sistemlerle tam olarak donatılmıştı. Bu ve sonraki uçuş testlerinden elde edilen veriler, Airbus mühendislerinin, CO2 emisyonları ve yakıt tüketimindeki azalmalar gibi yeni kanat tasarımının etkisini belirlemek için kullanılacak önemli temel performans ölçümlerini derlemesine olanak tanıyacak.

HEDEFLENEN KANAT AÇIKLIĞI 50 METRE

eXtra Performance Wing teknolojileri her tür uçağa ve tahrik sistemine uygulanabilecek olsa da, seçilen tanıtım uçağı, modifiye edilmiş bir Cessna Citation VII iş jeti oldu. eXtra Performance Wing’in hedeflenen kanat açıklığı 50 metreden fazla olduğundan (bir A320 kanat açıklığı 35,8 metredir), Cessna’nın 16 metrelik kanat açıklığı nihai tasarımın yaklaşık üçte biri ölçekli bir modeli temsil ediyor.

Konuyu değerlendiren eXtra Performance Wing Teknik Direktörü Sebastien Blanc, “Küçük ölçekte her şey açıkça daha basit. Fakat Cessna’yı özellikle seçtik çünkü proje karmaşıklığı ile nihai tasarımın temsil edilebilirliği arasındaki en iyi dengeyi oluşturdu.” ifadesini kullandı.

Bir kuşun tüylerini taklit ederek kanadın şeklini değiştiren eXtra Performance Wing teknolojileri, aerodinamik akışı en üst düzeye çıkaracak şekilde otomatik olarak ayarlanacak.

eXtra Performance Wing üretimi, Airbus’ın dört kurucu ülkesi arasındaki işbirliğinin klasik bir örneği olacak. İngiltere kanatları üretecek, İspanya katlanır kanat uçlarını üretecek ve yüksek kaldırma sistemi Almanya’da tasarlanacak. Uçağın modifikasyonu ve montajı Fransa’da gerçekleştirilecek. (Haberola-Necdet Gürsoy)

CEVAP VER