İngiliz sentetik yakıt şirketi Zero Petroleum ve İngiltere Kraliyet Hava Kuvvetleri (RAF), ortaklıkları çerçevesinde yüzde 100 Net-Sıfır Sentetik Yakıt (100% Net-Zero Synthetic Fuel) kullanan dünyanın ilk uçuşunun tamamlandığını duyurdu.
Tamamen sentetik havacılık yakıtıyla güçlendirilen ilk uçuş 2 Kasım’da Cotswold Havalimanı’nda yapıldı. Bir Ikarus C42 uçağı, Guinnes Dünya Rekorları’ndan “Sentetik yakıtla çalışan ilk uçak” ödülüne layık görülen uçuşunu gerçekleştirdi. Bu uçuş, nihayetinde RAF’ın tüm yakıt ihtiyacını fosilden arındırmayı amaçlayan ortak bir programın ilk adımı oldu.
İngiltere Kraliyet Hava Kuvvetleri Komutanı Mareşal Sir Mike Wigston, “İklim değişikliği, küresel direnci ve ortak güvenliğimizi ve refahımızı tehdit eden ulusötesi bir zorluktur. Bu sorunu çözmeye kararlıyım ve Kraliyet Hava Kuvvetleri’ne 2040 yılına kadar Net Sıfır olmak gibi iddialı bir hedef belirledim. Uçağımıza güç verme şeklimiz, bu hedefe ulaşmanın büyük bir parçası olacak ve hava ile sudan havacılık yakıtı üretmeye yönelik bu heyecan verici proje, bunun nasıl yapılabileceğini gösteriyor. Bu dünya rekoru ödülünden ve Kraliyet Hava Kuvvetleri’ni tarihimiz boyunca olduğu gibi bir kez daha yenilik ve teknolojinin en ileri noktasında görmekten çok mutluyum.” dedi.
ELEKTRİKLENDİRİLEMEYEN ENDÜSTRİLERİN ÇÖZÜMÜ
Zero Petroleum’un sentetik yakıtı, yenilenebilir kaynaklardan üretilen enerji kullanılarak sudan hidrojen çıkarılarak üretiliyor ve hidrojeni atmosferden yakalanan karbondioksit ile birleştirerek, mevcut fosil bazlı havacılık yakıtlarının tamamen yerini alan “damla” (drop-in) yakıtlar üretiliyor.
Bu yenilikçi yakıtlar, dağıtım altyapısını veya motor tasarımını uyarlamaya gerek kalmadan fosil yakıtların yerini alabilir. Havacılık, tarım ve çok çeşitli yüksek performanslı araçlar dâhil olmak üzere elektrifikasyonun şu anda bir seçenek olmadığı sektörler için çok önemlidir. Project MARTIN adlı bu uçuşu tamamlama projesi Haziran 2021’de başladı.
Zero Petroleum bu sürece “petrosentez” diyor. Ölçekli olarak üretilebilen sentetik yakıtlar, doğrudan mevcut otomobil, uçak, ticari ve tarım araçlarının motorlarına konulabilir ve fosil yakıtlarla tam olarak aynı şekilde ve aynı performansla çalışırlar. Herhangi bir motor modifikasyonuna da gerek kalmaz.
Sentetik yakıtlar, dairesel bir karbon döngüsü oluşturarak sera gazı birikimini ortadan kaldırır ve böylece havacılık gibi küresel endüstrilerde fosil yakıtlara olan ihtiyacı ortadan kaldırır.
Petrosentez, elektriklendirilemeyen endüstrilerin karşılaştığı sorunun cevabıdır. Petrosentez, fosil yakıtın ve nihayetinde modern yaşam için gerekli olan geniş malzeme yelpazesi için petrokimya endüstrisinde kullanılan her türlü fosil petrolün tam bir ikamesini sağlar.
UÇUŞ DETAYLARI:
Pilot: Peter “Willy” Hackett (Baş Uçuş Test Pilotu, RAF)
Yer: Cotswold Havalimanı, Cirencester – Birleşik Krallık
Tarih/Saat: 2 Kasım 2021 / 11.30 – 11.51
Uçak: Ikarus C42 (değiştirilmemiş)
Motor: Rotax 912UL 4 silindirli hava soğutmalı (değiştirilmemiş)
Yakıt: ZERO® SynAvGas (standart AvGas sınıfı –kurşunsuz- UL91’in yerine geçen %100 sentetik havacılık benzini)
Guinness Dünya Rekoru: Sentetik yakıtla çalışan ilk uçak
Zero Petroleum Şirketi Hakkında: Benzin, dizel ve jet yakıtı gibi tam karışımlı sentetik, biyolojik olmayan yakıtları, yalnızca havadan alınan karbondioksit ve sudan elde edilen yenilenebilir hidrojen kullanarak tamamen fosilsiz bir süreçte üreten bir İngiliz teknoloji şirketi.
Sentetik yakıt nedir?
Sentetik yakıtlar, yenilenebilir enerji (rüzgar, güneş) ve verimli endüstriyel işlemler (karbon yakalama, elektroliz, termal reaksiyonlar) kullanılarak yapılır ve biyoyakıtlar veya atıklardan yapılan yakıtlarla karıştırılmamalıdır. Biyolojik olmayan endüstriyel bir süreç kullanmak kontrollü, verimli, güvenilir, güvenli ve ölçeklenebilirdir. İmalat, herhangi bir yabancı hammadde kaynağına bağımlı olmadan kendi kendine yeten enerji üretimi ile aynı bölgede yer alabilir. Üretim ve tüketim süreci tamamen döngüseldir – tıpkı biyolojik karbon döngüsünün milyarlarca yıldır yaptığı gibi, çevre ile süresiz olarak dengede devam edebilen bir endüstriyel karbon döngüsü yaratır.